Μενού

Παγκόσμια Ημέρα για τον Τραυλισμό

«Φλεγόμενος» εξωπλανήτης έχει θερμοκρασίες 3.000 Κελσίου

Λιώνει ακόμα και σίδηρο η θερμοκρασία που επικρατεί στην ατμόσφαιρα εξωπλανήτη και την οποία Ελβετοί αστρονόμοι υπολόγισαν με μεγαλύτερη ακρίβεια από ποτέ. Σύμφωνα με τις μετρήσεις τους φτάνει τους 3.000 βαθμούς Κελσίου, ενώ στο εσωτερικό της ατμόσφαιρας πνέουν ισχυρότατοι άνεμοι με ταχύτητα άνω των 1.000 χιλιομέτρων την ώρα (ενώ στη Γη δεν ξεπερνούν τα 400 χλμ/ώρα).

Οι επιστήμονες των πανεπιστημίων της Γενεύης και της Βέρνης, που έκαναν τις σχετικές δημοσιεύσεις στα περιοδικά αστρονομίας και αστροφυσικής "Astronomy & Astrophysics" και "Astrophysical Research Letters", χρησιμοποίησαν τα όργανα ενός τηλεσκοπίου (HARPS) του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου στη Χιλή προκειμένου να κάνουν τις μετρήσεις τους για τον εξωπλανήτη HD189733b, έναν σχετικά κοντινό αέριο γίγαντα σε απόσταση 63 ετών φωτός από τη Γη.

Η μέτρηση ακριβείας ανοίγει τον δρόμο για να μελετηθούν πλέον οι ατμόσφαιρες και άλλων εξωπλανητών. Η νέα τεχνική βασίζεται στη φασματογραφική ανάλυση του χημικού στοιχείου νατρίου στην ατμόσφαιρα. Όπου υπάρχει ατμόσφαιρα, το νάτριο εκπέμπει μια διακριτή χημική «υπογραφή», από τις διαχρονικές μεταβολές της οποίας είναι δυνατό -με την βοήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών- να εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα σχετικά με την ατμόσφαιρα ενός πλανήτη (πυκνότητα, πίεση, θερμοκρασία).