Μενού

Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή

Άγνωστοι γαλαξίες – νάνοι περιστρέφονται γύρω από τον δικό μας

Εννέα άγνωστους έως τώρα νάνους γαλαξίες, που αποτελούν δορυφόρους του δικού μας γαλαξία, ανακάλυψαν Βρετανοί αστρονόμοι, εμπλουτίζοντας έτσι την εικόνα της «γειτονιάς» μας. Είναι ο μεγαλύτερος αριθμός γειτονικών γαλαξιών που έχουν ποτέ ανακαλυφθεί μαζικά. Είναι επίσης η πρώτη ανακάλυψη νάνων γαλαξιών εδώ και μια δεκαετία.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, με επικεφαλής τον δρ. Σεργκέι Κοπόζοφ του Ινστιτούτου Αστρονομίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστροφυσικής «The Astrophysical Journal», ανέφεραν ότι τα ευρήματα, μεταξύ άλλων, θα βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση της σκοτεινής ύλης, της μυστηριώδους ουσίας που συγκρατεί βαρυτικά τον γαλαξία μας και τους άλλους γαλαξίες του σύμπαντος, για να μη διαλυθούν.

Οι νέοι νάνοι γαλαξίες ανακαλύφθηκαν στο νότιο ημισφαίριο της Γης, κοντά στο Μεγάλο και στο Μικρό Μαγγελανικό Νέφος, τους έως σήμερα μεγαλύτερους και πιο γνωστούς νάνους γαλαξίες σε τροχιά γύρω από τον δικό μας μεγάλο γαλαξία.

Οι νέοι νάνοι γαλαξίες είναι περίπου ένα δισεκατομμύριο φορές πιο αχνοί από τον δικό μας και έχουν μάζα ένα εκατομμύριο φορές μικρότερη. Ο πιο κοντινός από τους εννέα απέχει γύρω στα 97.000 έτη φωτός (στον αστερισμό του Διχτυού), ενώ ο πιο μακρινός 1,2 εκατομμύρια έτη φωτός (στον αστερισμό του Ποταμού). Μερικοί από τους εννέα νάνους μπορεί να μην είναι γαλαξίες, αλλά σφαιρικά σμήνη άστρων.

Η ανακάλυψη εξέπληξε τους επιστήμονες. «Δεν μπορούσα να πιστέψω στα μάτια μου. Η ανακάλυψη τόσων πολλών γαλαξιών σε μια τόσο μικρή περιοχή του ουρανού ήταν τελείως απρόσμενη» δήλωσε ο Κοπόζοφ.

Οι νάνοι γαλαξίες είναι οι μικρότερες γαλαξιακές δομές στο σύμπαν και οι μικρότεροι και πιο αχνοί από αυτούς περιέχουν μόνο 5.000 άστρα. Ο δικός μας γαλαξίας, αντίθετα, περιέχει εκατοντάδες δισεκατομμύρια άστρα. Αν και εκτιμάται ότι υπάρχουν εκατοντάδες νάνοι γαλαξίες γύρω από τον γαλαξία μας, η πολύ αμυδρή λάμψη τους και το μικρό μέγεθός τους καθιστά απίστευτα δύσκολο να εντοπιστούν, ακόμη κι αν βρίσκονται πολύ κοντά μας.

Επειδή οι νάνοι γαλαξίες περιέχουν μόνο 1% ορατή ύλη και 99% σκοτεινή ύλη, θεωρούνται ιδανικοί για τη μελέτη της τελευταίας, η οποία αποτελεί περίπου το 25% όλης της ύλης και ενέργειας του σύμπαντος. Αν και αόρατη, η σκοτεινή ύλη κάνει αισθητή την παρουσία και δράση της, μέσω της βαρυτικής έλξης που ασκεί.

Δεύτερη Γη κοντά στη δική μας