Ευρωπαϊκή Ημέρα Μετακινήσεων (Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο)

Η σκοτεινή ύλη μπορεί να ρέει από τον πυρήνα του ήλιου

Ένα ασυνήθιστο σήμα πήρε το ευρωπαϊκό διαστημικό παρατηρητήριο που θα μπορούσε να είναι η πρώτη άμεση ανίχνευση των σωματιδίων της σκοτεινής ύλης, λένε οι αστρονόμοι.

Τα ευρήματα είναι αβέβαια και ο έλεγχος θα πάρει κάποια χρόνια, αλλά εάν επιβεβαιωθεί θα αντιπροσωπεύει μια δραματική πρόοδο στην κατανόηση του σύμπαντος από τους αστρονόμους.

Η σκοτεινή ύλη δεν είναι ορατή, αλλά η μυστηριώδης ουσία πιστεύεται ότι αποτελεί περίπου το 85% όλης της ύλης στο σύμπαν. Ο ιστός της σκοτεινής ύλης, που εκτείνεται μέσα στο διάστημα πιστεύεται δίνει στο σύμπαν τη δομή του, αν και μέχρι στιγμής έχει ξεφύγει από την άμεση ανίχνευση από τους φυσικούς.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Leicester εντόπισαν το περίεργο σήμα σε 15 χρόνια από μετρήσεις που λαμβάνονται από το παρατηρητήριο XMM-Newton της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας. Παρατήρησαν ότι η ένταση των ακτινών Χ που καταγράφηκαν από το διαστημικό σκάφος αυξήθηκε κατά περίπου 10% κάθε φορά που παρατηρείται το όριο του μαγνητικού πεδίου της Γης, που βλέπει προς τον ήλιο.

Ο κύριος συγγραφέας της μελέτης, George Fraser, πέθανε την ημέρα μετά την έκθεση που υποβλήθηκε στο περιοδικό Monthly Notices της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας. Στο χαρτί, έγραψε: «Φαίνεται εύλογο ότι το υποψήφιο σωματίδιο σκοτεινής ύλης πράγματι παράγεται στον πυρήνα του ήλιου και πράγματι μετατρέπετε σε ακτίνες χ στο μαγνητικό πεδίο της Γης."

Οι ερευνητές έχουν συζητήσει την ύπαρξη της σκοτεινής ύλης από το 1933, όταν ο Ελβετός αστρονόμος FritzZwicky παρατήρησε ότι κάποιο αόρατο υλικό ασκεί μια βαρυτική έλξη σε ένα μακρινό γαλαξία. Αρκετά πειράματα γίνονται αυτή τη στιγμή και ψάχνουν για τη σκοτεινή ύλη, αλλά κανένας δεν έχει βρει συγκεκριμένες αποδείξεις για τα σωματίδια.

Μια πραγματική ανακάλυψη της σκοτεινής ύλης, που να είναι πειστική για τους περισσότερους επιστήμονες θα απαιτεί συνεπή αποτελέσματα από πολλά διαφορετικά πειράματα, χρησιμοποιώντας διαφορετικές μεθόδους ανίχνευσης.