Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου

Βαρυτικά κύματα: Την ηχώ του «Μπιγκ μπάνγκ» ίσως άκουσαν ερευνητές

Με τα βλέμματα της παγκόσμιας κοινότητας κοσμολόγων στραμμένα πάνω τους, σήμερα το απόγευμα αμερικανοί ερευνητές αναμένεται να κάνουν ανακοινώσεις για τα περιβόητα «αρχέγονα βαρυτικά κύματα».

Σύμφωνα με την βρετανική Guardian, υπάρχει έντονη φημολογία ότι ανιχνεύτηκαν τα βαρυτικά κύματα, η τελευταία ανεπιβεβαίωτη πρόβλεψη του Άινσταϊν. Εφόσον η ανακάλυψη επιβεβαιωθεί, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα οδηγήσει σε Νόμπελ.

Τα αποτελέσματα από το εξειδικευμένο τηλεσκόπιο BICEP που λειτουργεί στο Νότιο Πόλο θα παρουσιαστούν στις 18.00 ώρα Ελλάδας, στο Κέντρο Αστροφυσικής Harvard-Smithsonian στη Μασαχουσέτη,γράφει
η εφημερίδα.

Τι είναι

Τα βαρυτικά κύματα είναι θεωρητικές ρυτιδώσεις στο χωροχρόνο οι οποίες διαδίδονται σαν κύμα με την ταχύτητα του φωτός. Η ύπαρξή τους προβλέφθηκε το 1916 από τον Άλμπερτ Άινσταϊν ως συνέπεια της Γενικής Σχετικότητας, μέχρι σήμερα όμως δεν έχει επιβεβαιωθεί.

Τέτοια κύματα παράγονται θεωρητικά από την περιστροφή σωμάτων μεγάλης μάζας, όπως μαύρες τρύπες και άστρα νετρονίων, τα οποία κινούνται σε τροχιά το ένα γύρω από το άλλο. Προκαλούν παραμορφώσεις στην καμπυλότητα του χωροχρόνου, η οποία μπορεί θεωρητικά να γίνει αντιληπτή  στη Γη ως αμυδρή μεταβολή στις διαστάσεις μεγάλων αντικειμένων.

Όμως αυτό που φέρεται να ανίχνευσαν οι ερευνητές του Bicep αφορά τα πρώτα βαρυτικά κύματα που εμφανίστηκαν στο Σύμπαν, γνωστά ως «αρχέγονα» βαρυτικά κύματα.

Η ανίχνευση τέτοιων κυμάτων αφενός θα επιβεβαίωνε τον Άινσταϊν, αφετέρου θα έδινε στήριξη στη θεωρία του λεγόμενου «πληθωρισμού» -μια φάση απότομης διόγκωσης του Σύμπαντος που ξεκίνησε 10-34 δευτερόλεπτα μετά τη Μεγάλη Έκρηξη.

Η θεωρία, η οποία προτάθηκε ως εξήγηση για την παρατηρούμενη ομοιογένεια του Σύμπαντος, είναι σήμερα αποδεκτή από τους περισσότερους κοσμολόγους και θεωρητικούς φυσικούς, παραμένει όμως αναπόδεικτη.

«Αν πράγματι ανακοινώσουν αρχέγονα βαρυτικά κύματα τη Δευτέρα, θα πρέπει να προσπαθήσουν πολύ για να μας πείσουν» σχολίασε η Χιράνια Πέιρις, κοσμολόγος στο University College του Λονδίνου.

«Αν όμως έχουν μια ισχυρή καταγραφή... θεούλη μου! Θα πάρω άδεια την επόμενη εβδομάδα» πρόσθεσε.

To τηλεσκόπιο Bicep που φέρεται να ανίχνευσε τα πολυπόθητα κύματα βλέπει στο φάσμα των μικροκυμάτων και χαρτογραφεί στον ουρανό τη λεγόμενη «μικροκυματική ακτινοβολία υποβάθρου», ή CBM, το αρχαίο υπόλειμμα μιας λάμψης που γέμισε τα πάντα όταν το νεαρό Σύμπαν έγινε ξαφνικά διαφανές περίπου 380.000 χρόνια μετά τη γέννησή του (σήμερα έχει ηλικία περίπου 13,8 δισ. ετών).

Για δεκαετίες, οι κοσμολόγοι υποψιάζονταν ότι τα αρχέγονα βαρυτικά κύματα θα είχαν αφήσει τα ίχνη τους στην ακτινοβολία CBM. «Το αποκαλούν Ιερό Δισκοπότηρο της Κοσμολογίας» σχολίασε η Δρ Πέιρις.

«Θα ήταν μια πραγματικά σημαντική, άκρως σημαντική ανακάλυψη».

Είναι το σύμπαν ένα γιγάντιο ολόγραμμα;

Επιστήμονες με επικεφαλής τον ελληνικής καταγωγής Κώστα Σκενδέρη, καθηγητή Μαθηματικών Επιστημών του βρετανικού Πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον πιστεύουν ότι ανακάλυψαν τις πρώτες απτές ενδείξεις ότι...