Ημέρα κατά του Δουλεμπορίου

Ο αρχαιότερος γαλαξίας βρέθηκε και γεννά ακόμα νέα άστρα

Μετά το αρχαιότερο άστρο που ανακάλυψαν Αυστραλοί, αστρονόμοι του Ινστιτούτου Αστροφυσικής των ισπανικών Κανάριων Νήσων, ανακάλυψαν με τη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου «Χαμπλ» της NASA, ένα μακρινό γαλαξία που εκτιμάται ότι έχει ηλικία περίπου 13 δισεκατομμυρίων ετών και διεκδικεί τον τίτλο του αρχαιότερου γνωστού στο σύμπαν - ή έστω ενός από τους αρχαιότερους.

Ο συγκεκριμένος γαλαξίας αποτελεί μέρος του γαλαξιακού σμήνους «Άμπελ 2744», που λέγεται και «σμήνος της Πανδώρας».

Το σύμπαν γεννήθηκε πριν από περίπου 13,75 δισεκατομμύρια χρόνια, ο εν λόγω γαλαξίας (η χρονολόγησή του οποίου θα πρέπει να επιβεβαιωθεί) πρέπει να δημιουργήθηκε στην πολύ πρώιμη φάση του σύμπαντος, μόνο 650 εκ. χρόνια μετά την «Μεγάλη Έκρηξη».

Ένας άλλος υποψήφιος γαλαξίας για τον τίτλο του αρχαιότερου, που είχε ανακαλυφθεί το 2012, εκτιμάται ότι δημιουργήθηκε ακόμα πιο παλιά, μόλις 500 εκατ. χρόνια μετά το «Μπιγκ Μπανγκ», όμως και σε αυτή την περίπτωση εκκρεμεί η επιβεβαίωση της ηλικίας του.

Ο νέος γαλαξίας Άμπελ 2744_Υ1, σύμφωνα με το Space.com, είναι 30 φορές μικρότερος από το δικό μας γαλαξία, αλλά «γεννά» νέα άστρα με εντυπωσιακό ρυθμό (σχεδόν δεκαπλάσιο από αυτόν του δικού μας γαλαξία), όπως έδειξαν συμπληρωματικές παρατηρήσεις με το υπέρυθρο διαστημικό τηλεσκόπιο «Σπίτσερ» της NASA.