Ολυμπιακή Ημέρα

Άρης: ένα πέτρωμα γεννά τεράστια ερωτήματα

Οι υπεύθυνοι της NASA το παρομοίασαν με λουκουμά, σε κάθε περίπτωση πάντως αυτό το περίεργο πέτρωμα έχει προκαλέσει τεράστια έκπληξη στους ερευνητές που ανήκουν στην ομάδα διερεύνησης του πλανήτη Άρη και του ρομποτικού σκάφους Opportunity.

Το ρόβερ, που προσεδαφίστηκε στον Άρη το 2004, τον τελευταίο μήνα φωτογραφίζει την ίδια περιοχή, καθώς δεν μπορεί να μετακινηθεί λόγω της κακοκαιρίας.

Ωστόσο, σε μια φωτογραφία που τραβήχθηκε στις 8 Ιανουαρίου εμφανίζεται ένα πέτρωμα το οποίο δεν ήταν ορατό στις προηγούμενες φωτογραφίες, κάτι που προκαλεί πολύ μεγάλη εντύπωση. Υπάρχουν δυο θεωρίες σχετικά με την προέλευση του μυστηριώδους πετρώματος.

Η μια είναι ότι το πέτρωμα είχε κολλήσει κάτω από τις ρόδες του Opportunity και «απεγκλωβίστηκε» καθώς το ρόβερ άρχισε να κινείται.

Η δεύτερη θεωρία, που θεωρείται πιο απίθανη, είναι ότι το μυστηριώδες πέτρωμα προσγειώθηκε εκεί μετά από πρόσκρουση μετεωρίτη.

Πέρα από το γεγονός ότι το πέτρωμα εμφανίστηκε σε σημείο του εδάφους όπου προηγουμένως δεν υπήρχε τίποτα, το περίεργο είναι ότι η χημική του σύσταση είναι εντελώς διαφορετική.

«Δεν έχουμε ξαναδεί ποτέ κάτι τέτοιο. Το πέτρωμα έχει πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε θείο και μαγνήσιο. Επίσης, έχει το διπλάσιο μαγγάνιο σε σχέση με ο,τιδήποτε έχουμε δει στον Άρη», δήλωσε ο Steve Squyres, επικεφαλής του προγράμματος Mars Exploration.

Το ρόβερ είναι εφοδιασμένο με υπερσύγχρονα εργαλεία που εξερευνούν και μελετούν τα εδάφη στον Άρη, τα οποία ενδεχομένως κρύβουν στοιχεία για την ύπαρξη νερού στον πλανήτη.

Πριν μια δεκαετία το Opportunity ανακάλυψε αιματίτη σε μορφή συγκριμάτων, παρέχοντας στην ουσία τα πρώτα στοιχεία για την ύπαρξη νερού στον Άρη. Στο μεταξύ, σημαντικά στοιχεία έχουν ανακαλύψει και τα υπόλοιπα ρομποτικά σκάφη που εξερευνούν τον Άρη.

Τον Δεκέμβριο το ρόβερ Curiosity ανακάλυψε τα ίχνη μιας αρχαίας λίμνης 3,5 δισεκατομμυρίων ετών, η οποία κάποτε φιλοξενούσε νερό και πιθανότατα μικροοργανισμούς.

Νωρίτερα τον Σεπτέμβριο το Curiosity είχε ανακαλύψει ίχνη νερού και στο έδαφος του Άρη. Βάσει της σχετικής μελέτης, κάθε 0,03 κυβικά μέτρα αρειανού εδάφους περιέχουν 0,47 λίτρα νερού.

Το νερό εντοπίστηκε μετά την εξαέρωση του δείγματος αρειανής σκόνης στους 835 βαθμούς Κελσίου στο χημικό εργαστήριο του Curiosity και την ανάλυση των αερίων που απελευθερώθηκαν κατά τη διαδικασία. Εκτός από νερό, οι επιστήμονες ανίχνευσαν διοξείδιο του θείου, διοξείδιο του άνθρακα και υπερχλωρικά άλατα.