Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου

Το μαγνητικό πεδίο της Γης και τις μεταβολές του θα μελετήσουν οι τρίδυμοι Swarm

Το μαγνητικό πεδίο της Γης αναμένεται να χαρτογραφήσουν οι τρίδυμοι δορυφόροι Swarm, οι οποίοι διαθέτουν μεταξύ άλλων όργανα ευαίσθητα στον σίδηρο ακόμα και από το Διάστημα.

Τα όργανα των δορυφόρων τα οποία είναι προσαρμοσμένα σε μακριές δοκούς μετρούν με ακρίβεια μαγνητικά και ηλεκτρικά πεδία. Το γεωμαγνητικό πεδίο δημιουργείται από την κίνηση ρευστού σιδήρου στον πυρήνα του πλανήτη. Το πεδίο σχηματίζει μια γιγάντια φούσκα που εκτείνεται μακριά στο διάστημα, επηρεάζεται όμως τοπικά από μαγνητικά πετρώματα ή ακόμα και από το πεδίο που προκαλεί η κίνηση του αλμυρού νερού στους ωκεανούς.

Το μαγνητικό πεδίο προστατεύει τον πλανήτη μας από επικίνδυνα σωματίδια που εκτοξεύονται από τον Ήλιο ή καταφθάνουν από το διαστρικό χώρο υπό τη μορφή των λεγόμενων κοσμικών ακτίνων. Δύο από τους δορυφόρους θα πετούν σε σχηματισμό ο ένας δίπλα στον άλλο σε ύψος 460 χλμ και σε απόσταση 150 χιλιομέτρων, ενώ ο τρίτος θα βρίσκεται 80 χιλιόμετρα ψηλότερα. Σε κάθε σημείο της τροχιάς τους, τα μαγνητόμετρα των δορυφόρων θα μετρούν την ένταση και την κατεύθυνση του μαγνητικού πεδίου σε κάθε σημείο της τροχιάς τους.

Η χαρτογράφηση του μαγνητισμού στο γήινο φλοιό σε υψηλή ανάλυση θα μας επιτρέπει να χαρακτηρίσουμε γεωλογικές ζώνες και να αναγνωρίσουμε κοιτάσματα ορυκτών και μετάλλων, επισημαίνει στο Nature ο Έιγκιλ Φρίις-Κρίστενσεν, πρόεδρος της συμβουλευτικής επιτροπής της αποστολής Swarm. Και οι ανεπαίσθητες διαταραχές που αναμένεται να καταγραφούν στα σήματα των δύο χαμηλότερων δορυφόρων θα μπορούσαν να αποκαλύψουν κοιτάσματα σιδήρου ή άλλων μαγνητισμένων ορυκτών.

Πέρα όμως από την ανακάλυψη πολύτιμων κοιτασμάτων, η αποστολή θα προσφέρει δεδομένα που ίσως αποδειχθούν πιο πολύτιμα στο μέλλον. Οι δορυφόροι ίσως βοηθήσουν να δοθεί εξήγηση στην εξασθένιση του μαγνητικού πεδίου της Γης κατά περίπου 15% τους τελευταίους δύο αιώνες.

Η εξασθένιση ίσως προαναγγέλλει ένα δραματικό γεγονός που επαναλαμβάνεται ανά διαστήματα και συνέβη τελευταία φορά πριν από 780.000 χρόνια: την αναστροφή του μαγνητικού πεδίου της Γης, κατά την οποία ο βόρειος μαγνητικός πόλο μεταναστεύει στο νότιο.

Stephen Hawking: Η ανθρώπινη φυλή είναι καταδικασμένη αν δεν αποικίσουμε Σελήνη και Άρη