Ολυμπιακή Ημέρα

Μυστήριο γύρω από το «άστρο των εξωγήινων»

Μυστήριο καλύπτει τις …ιδιοτροπίες του άστρου KIC 8462852, γνωστού και ως το «άστρο της Τάμπι». Ορισμένοι θεωρούν ότι η πιο κατάλληλη θα ήταν η ονομασία «άστρο των εξωγήινων», αφού βλέπουν εξωγήινο δάκτυλο πίσω από τις απότομες αλλαγές του.

Οι αστρονόμοι παρατήρησαν ότι το άστρο γίνεται όλο και πιο σκοτεινό, χωρίς να μπορούν να δώσουν μια εύλογη εξήγηση γι' αυτό. Ορισμένοι -με πρώτο τον αστρονόμο Τζέησον Ράιτ του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια- υποψιάζονται ακόμη και μια τεράστια εξωγήινη κατασκευή ή ένα κολοσσιαίο διαστημόπλοιο που «σκιάζει» το άστρο, καθώς παρεμβάλλεται ανάμεσα σε αυτό και στη Γη.

Η ιστορία ξεκίνησε πέρυσι, όταν ανακαλύφθηκε ότι η φωτεινότητα του άστρου μειώθηκε ξαφνικά έως κατά 20%, ενώ συνέχισε να μειώνεται με τόσο περίεργο τρόπο, που κανένα άλλο άστρο δεν είχε εμφανίσει έως τώρα. Μερικοί πρότειναν ότι κάποιοι περαστικοί κομήτες ή αστεροειδείς ευθύνονταν γι΄αυτό, αλλά η εξήγηση δεν έπεισε πολλούς.

Τώρα, μια νέα επιστημονική μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσες πιθανές εξηγήσεις έχουν προταθεί έως τώρα, δεν εξηγούν πραγματικά τον παράξενο τρόπο που συμπεριφέρεται το φως του συγκεκριμένου άστρου.

«Κανένα γνωστό ή προτεινόμενο αστρικό φαινόμενο δεν μπορεί να ερμηνεύσει πλήρως το φως του άστρου», σύμφωνα με τον Μπένζαμιν Μόντερ του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια (Caltech) και τον Τζόσουα Σάιμον του Αστεροσκοπείου του Ινστιτούτου Κάρνεγκι της Ουάσιγκτον. «Φαίνεται πώς κάθε φορά που κάποιος μελετά το άστρο, αυτό γίνεται όλο και πιο περίεργο», πρόσθεσαν.

Οι ερευνητές ανέλυσαν τα στοιχεία του διαστημικού τηλεσκοπίου «Κέπλερ» της NASA σε βάθος τετραετίας. Βρήκαν ότι η φωτεινότητα του άστρου μειωνόταν κατά περίπου 0,34% ετησίως κατά τις πρώτες 1.000 μέρες των παρατηρήσεων, ενώ στη συνέχεια η μείωση της φωτεινότητας έγινε ακόμη πιο μεγάλη, πάνω από 2% μέσα στις επόμενες 200 μέρες.

Οι αστρονόμοι συνέκριναν τη συμπεριφορά του άστρου KIC 8462852 με 193 γειτονικά άστρα και άλλα 355 παρόμοια σε μέγεθος άστρα, αλλά δεν βρήκαν τίποτε στο εκπεμπόμενο φως τους, που να θυμίζει το «άστρο της Τάμπι» (πήρε το χαϊδευτικό όνομα της αστρονόμου Ταμπίθα Μπογιατζιάν του Πανεπιστημίου Γιέηλ, η οποία πρώτη παρατήρησε το αινιγματικό φαινόμενο τον Σεπτέμβριο του 2015).

Οι δύο αμερικανοί επιστήμονες απέφυγαν να εξετάσουν ως πιθανότητα αυτό που έχουν προτείνει ορισμένοι ευφάνταστοι: ότι οι εξωγήινοι έχουν δημιουργήσει μια τεράστια κατασκευή (σαν τη λεγόμενη «σφαίρα Ντάισον») γύρω από το άστρο, πιθανώς για να «τραβούν» ενέργεια από αυτό.

«Δεν θέλουμε να καταφύγουμε στη λύση των εξωγήινων, εωσότου έχουμε εξαντλήσει κάθε άλλη πιθανή φυσική εξήγηση που μπορούμε να σκεφτούμε», δήλωσε ο Σάιμον.

Ό,τι κι αν συμβαίνει πάντως, είναι κάτι που οι επιστήμονες δεν έχουν ξανασυναντήσει, γι' αυτό δυσκολεύονται να δώσουν μια εξήγηση. Η παρακολούθηση του άστρου συνεχίζεται και όλοι περιμένουν αν θα προκύψει κάτι αποκαλυπτικό, που θα φωτίσει το μυστήριο.

Stephen Hawking: Η ανθρώπινη φυλή είναι καταδικασμένη αν δεν αποικίσουμε Σελήνη και Άρη