Αρχική Υγεία - Διατροφή Νέα έρευνα έδειξε πώς το αλκοόλ βλάπτει το DNA και αυξάνει τον...

Νέα έρευνα έδειξε πώς το αλκοόλ βλάπτει το DNA και αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου

alcohol (1)

Το αλκοολούχο ποτό παράγει μια επιβλαβή χημική ουσία στο σώμα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμη γενετική βλάβη στο DNA των βλαστοκυττάρων, αυξάνοντας τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου, σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύθηκε μόλις χθες.

Πειραματιζόμενοι σε ποντίκια του εργαστηρίου, οι Βρετανοί επιστήμονες χρησιμοποίησαν την ανάλυση χρωμοσωμάτων και την αλληλουχία του DNA για να εξετάσουν τη γενετική βλάβη που προκαλείται από την ακεταλδεΰδη, μια επιβλαβή χημική ουσία που παράγεται όταν το σώμα επεξεργάζεται το αλκοόλ.

alcohol

Σύμφωνα με τα ευρήματά μας, η κατανάλωση οινοπνεύματος μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο αυτής της βλάβης”, δήλωσε ο Ketan Patel, καθηγητής στο Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας του Ιατρικού Ερευνητικού Συμβουλίου και επικεφαλής της μελέτης.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ερευνών για τον Καρκίνο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ταξινομεί το αλκοόλ ως καρκινογόνο της Ομάδας 1, αναφέροντας “πειστικά στοιχεία” ότι προκαλεί καρκίνο στους ανθρώπους.

alcohol (5)

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2011 διαπίστωσε ότι το αλκοόλ είναι υπεύθυνο για το 4% περίπου του συνόλου του καρκίνου στη Βρετανία – που αντιστοιχεί σε περίπου 12.800 περιπτώσεις το χρόνο.

Στη μελέτη της Τετάρτης, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature, η ομάδα του Patel έδωσε αραιωμένο αλκοόλ σε ποντίκια και στη συνέχεια ανέλυσε την επίδραση στο DNA των ζώων. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η ακεταλδεΰδη μπορεί να σπάσει και να βλάψει το DNA στα βλαστοκύτταρα του αίματος, μεταβάλλοντας μόνιμα τις αλληλουχίες DNA μέσα σε αυτά τα κύτταρα.

Cocktails drinks on bar

Αυτό είναι σημαντικό, είπε ο Patel, διότι όταν υγιή βλαστοκύτταρα γίνονται ελαττωματικά, μπορούν να προκαλέσουν καρκινικά κύτταρα.

Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης τον τρόπο με τον οποίο το σώμα προσπαθεί να προστατευθεί από ζημιές που προκαλούνται από το αλκοόλ. Η πρώτη γραμμή άμυνας είναι μια ομάδα ενζύμων που ονομάζονται αλδεΰδη αφυδρογονάσες ή ALDIs, εξήγησε ο Patel. Αυτά καταστρέφουν την ακεταλδεΰδη σε οξικό άλας, τα οποία τα κύτταρα μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν ως πηγή ενέργειας.

alcohol (2)

Στη μελέτη, όταν στα ποντίκια που δεν έλαβαν ένα κρίσιμο ένζυμο ALDH δόθηκε αλκοόλ, το DNA τους υπέστη τετραπλάσια ζημία σε σύγκριση με ποντίκια με μια σωστά λειτουργούσα εκδοχή του ενζύμου.

Η Patel είπε ότι τα κύτταρα έχουν επίσης μια δεύτερη γραμμή άμυνας με τη μορφή μιας σειράς συστημάτων επισκευής DNA τα οποία, τις περισσότερες φορές, τους επιτρέπουν να σταθεροποιούν και να αντιστρέφουν διαφορετικούς τύπους βλάβης του DNA.

alcohol (3)

Αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και σε μερικούς ανθρώπους – ιδιαίτερα ανθρώπους από τη Νοτιοανατολική Ασία – τα συστήματα επισκευής αποτυγχάνουν να λειτουργήσουν, πράγμα που σημαίνει ότι τα κύτταρα τους δεν είναι σε θέση να επιδιορθώσουν αποτελεσματικά.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες, το αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει καρκίνο με διάφορους τρόπους, ακόμη και σε άτομα των οποίων οι μηχανισμοί άμυνας είναι άθικτοι!

Ηλίας Ντράλλος